Godkänna ansökan om externt konto

Denna manual visar hur du som chef eller prefekt (alt. katalogansvarig med utökad behörighet) gör för att godkänner en ansökan för en extern person som behöver tillgång till exempelvis UMU-id och vissa system. Notera att det med chef avses prefekt, enhetschef eller motsvarande. OBS! Detta gäller från och med 9 december 2025. 

För personer vid Umeå universitet som inte har en anställning eller studerar vid universitetet men som arbetar här och behöver tillgång till exempelvis UMU-id och vissa system finns två olika IT-tjänstepaket att tillgå. Det är chef/prefekt eller motsvarande som beslutar om vilket typ av IT-tjänstepaket den externa personen ska använda. Det finns möjlighet att delegera uppgiften till katalogansvarig som fått utökad godkännandebehörighet.

  1. Gå till din e-postbrevlåda och klicka på mejlet som heter Ny ansökan om anknytning eller gästkonto. Om du inte fått något mail kan du gå direkt till administrationsverktyget Personaladministration.
  2. Logga in med ditt UMU-id om det krävs.
  3. Du ser nu en lista över samtliga personer som väntar på ett godkännande av ett gästkonto.
  4. Du kan antingen välja att Godkänna eller Neka förfrågningarna. Om du godkänner skickas ett e-postmeddelande till personen det gäller med information om personen kan aktivera sitt konto.

Notera att det sedan 1 januari 2025 innebär en kostnad för externa personer. 

Läs mer om de olika IT-tjänstepaketeten: IT-tjänster för anknutna och gäster.