Konto för extern person

Att skapa ett konto för en extern person innebär att personen får ett UMU-id och därmed kan få tillgång till universitetets system under en begränsad tid. Prefekt eller enhetschef behöver godkänna kontot och personen behöver styrka sin identitet, vilket innebär att tilldelningen och hanteringen av behörighet går rätt till. 

Processen kan initieras av personen själv med hjälp av e-legitimation eller initieras av Katalogansvarig vid respektive enhet eller institution.

Skapa kontot åt personen

OBS! Tidigare fanns här information om att kontaktpersoner ute i verksamheten vid UMU kunde initiera ansökan åt en extern person via verktyget Gästkonto. Denna funktionalitet är på väg att fasas ut och personal vid UMU kommer inte längre kunna lägga till gäster själva, utan hänvisas till katalogansvarig vid respektive institution/enhet. Men, gäster kan fortfarande ansöka om konto själva, precis som idag. 

  1. Kontakta katalogansvarig med information om personen så att de kan lägga upp kontot åt personen det gäller. Om det gäller en utländsk person är det viktigt att uppgifter stämmer överens med dennes legitimationshandling.
  2. Katalogansvarig väljer vilket IT-tjänstepaket personen ska ha och ansökan går vidare för godkännande.
  3. När ansökan är godkänd får personen ett e-postmeddelande med information att det går bra att aktivera kontot via verktyget Aktiveringsguiden, https://administrationsverktyg.umu.se/KontoAktivering med hjälp av nedan alternativ:
    • Alternativ 1: Via e-legitimation med hjälp av BankID, Freja eID, eIDAS och eduID.
      Aktivering sker i första hand med hjälp av e-legitimation. Idag finns möjlighet även för personer utan svenskt personnummer att nyttja ex. Freja eID, eIDAS eller eduID. Läs mer i manualen Activate Umu-id account with Freja+.
    • Alternativ 2: Via besök hos Servicedesk
      Personer som är på plats i Umeå kan besöka Servicedesk och visa upp giltig legitimation och får då en giltig aktiveringskod. Personen hänvisas att aktivera sitt konto med hjälp av aktiveringskoden i aktiveringsguiden, https://administrationsverktyg.umu.se/KontoAktivering. Servicedesk hittar ni i universumhuset bredvid Infocenter.
    • Alternativ 3: Via ett treparts-videosamtal
      Personer som inte är på plats i Umeå kan få en aktiveringskod under ett treparts-videosamtal som hålls tillsammans med en person från institutionen/enheten (s.k. betrodd part) och en servicedeskmedarbetare. Innan mötet behöver personen ha skickat in en kopia av godkända identitetshandlingar till Servicedesk (https://www.umu.se/servicedesk/kontakta-oss/) som personen även ska visa upp under mötet.Under mötet får den externa personen en aktiveringskod och kan gå vidare och aktivera kontot med hjälp av koden i aktiveringsguiden.Behöver ett sådant samtal bokas, kontakta Servicedesk, https://www.umu.se/servicedesk/kontakta-oss/.